Konsult


Ibland är det dags för fastighetsägaren att utföra större renoveringar tex installation av ny undercentral, stambyte, fasad- och fönsterrenovering etc. I dessa fall är det ibland bra att luta sig mot en trygg famn, någon som har erfarenhet av upphandling och projektledning – Det kan vi erbjuda. Behovet av att ta in experthjälp har ökat de senaste åren. Byggbranschen fungera lite som; ”man får som man frågar”. Därför gäller det att fråga på rätt sätt.

Det är ju inte bara själva utförandet som ska vara korrekt utfört utan även andra saker behövs regleras som tex försäkringar, betalplaner, korrigering av ritningar, besiktningar, garantivillkor, viten, tillstånd, miljö- och kvalitetsplaner etc. Vidare är det viktigt att styrelsen inte ska ta för mycket ansvar utan försöka lägga över så mycket som möjligt på entreprenören. Att anlita någon som sköter upphandlingen kan vara guld värt för föreningen.

 

Ett vanligt exempel på ett projektprocess inom ROT (Renovering och tillbyggnad) 

  •  Fastighetsägare behöver renovera taket pga av läckage och föråldrande

Steg 1: Utvärdering

Först undersöker vi vad som ska utföras? Renovering eller reparation? Sakkunnig utför en inspektion och lämnar en skriftlig rapport. Beställaren beslutar att lägga om hela taket.

Steg 2: Upphandling

  • Fasteko uppför handlingar såsom AF-del, RAM-beskrivning, anbudsmall, kontrakt m.m. AF-del handlar mest om de byggjuridiska delarna och villkor. Krav på garantier, viten och ansvar  ställs i AF-delen.
  • Den tekniska beskrivningen benämns som RAM beskrivning. Här beskriver man vad man vill ha utfört på ett detaljerat sätt. När det gäller tex takomläggning är det material, enkel- eller dubbelfalsad plåt, taksäkerhet, takavvattning mm som ska anges. Anbudsmallen är ett väldigt bra dokument som entreprenörerna blivit ombedda att fylla i, för att en jämförelse mellan anbuden ska bli så bra som möjligt.
  • Anbudsutvärdering. När entreprenörerna lämnat in sina anbud utför vi en utvärdering av inkomna anbud (anbuden har naturligtvis delgivits styrelsen).
  • Styrelsen tar nu beslut att gå vidare med en eller två entreprenörer som vi kallar på möte så dom får presentera sig själva och sitt anbud. I samband med detta ställer vi frågor till entreprenörerna.
  • Kontrakt. När styrelse beslutat vilken entreprenör som ska få uppdraget skickar vi ett kontraktsförslag till entreprenören, som ska signeras av båda parter (styrelse och entreprenör).

Steg 3: Projektledning

När vi leder projekt ser vi till att kontinuerliga byggmöten hålls med vald entreprenör. Mötena ser vi till att protokollföra skriftligen. Beroende på omfattning av projektet så genomför vi erforderliga besök under projektets genomförande. Vi rapporterar skriftligen till beställare om hur projektet fortlöper samt kvällsmöten så styrelsen får en uppdatering.

Steg 4: Besiktning

När projektet är avslutat ska det besiktigas. Kallelse till slutbesiktning skickas ut till samtliga inblandade aktörer. Vi ser alltid till att entreprenören inte fakturerar allt förrän det utförts en besiktning, som är godkänd. Har inte besiktning utförts eller blivit godkänd ser vi till att ni inte betalat hela entreprenadsumman. Detta kallas för Innehållna medel. Besiktningen kan genomföras genom stickprov, okulär syn eller någon typ av provning. Det ska noggrant protokollföras och delges entreprenören per omgående. Vid en slutbesiktning ska entreprenören lämna ifrån dokumentation såsom egenkontroller, materialspecifikationer, garantisedlar, dagböcker m.m.